Despăgubiri pentru pagubele produse de ursul brun
Comparativ cu alte țări din Europa, în România se înregistrează un nivel
ridicat al pagubelor produse de către ursul brun. În general politica de
reconciliere trebuie să se bazeze pe mai multe tipuri de măsuri: de sprijin
pentru implementarea unor măsuri tehnice de prevenire a producerii pagubelor,
de compensare a pagubelor înregistrate și de management activ al populației
speciei. Deși utilizate pe scară largă la nivel global, sistemele de acordare
de despăgubiri pentru pagube în vederea reducerii conflictelor om-specii
sălbatice nu sunt eficiente în lipsa sistemului care să permită acordarea de
stimulente persoanelor care aplică măsurile de conservare.
Tipurile de pagube produse de urs înregistrate la nivel național sunt:
pagube provocate animalelor domestice (inclusiv stupi de albine), culturilor
agricole, culturilor silvice, pagube aduse bunurilor (case, anexe gospodărești,
garduri, autoturisme) dar și vătămarea şi în unele situaţii tragice decesul
oamenilor.
Este important să
cunoașteți faptul că producerea acestor evenimente este favorizată de o serie de factori precum:
utilizarea terenului și modul de desfășurare al activităților în aria de
distribuție a speciei (distanța față de pădure, lipsa unor sisteme de protecție
sau utilizarea unor sisteme de protecție rudimentare), extinderea așezărilor
umane, resursa trofică disponibilă, existența unor bariere fizice (drumuri cu
trafic intens), precum și acțiunile umane care conduc la modificarea
comportamentului unor exemplare de urs.
Proiectul „Implementarea
Planului național de acțiune pentru conservarea populației de urs brun din
România” vizează, astfel, pe lângă menținerea stării de conservare favorabile a
speciei, informarea factorilor interesați cu privire la specia de urs brun și
managementul acestei specii , implementarea unor măsuri de reducere și
prevenire a conflictelor om-urs.
Ce trebuie să știți
atunci când ați fost afectați de pagubele produse de ursul brun?
În
țara noastră sunt acordate despăgubiri pentru pagube și/sau daune produse de
urs asupra culturilor și animalelor domestice sau în urma accidentelor de
circulație în baza prevederilor art. 13, și respectiv în
cazul atacurilor soldate cu rănirea/decesul unei persoane fizice, în baza
prevederilor art. 131 din Legea 407/2006 a vânătorii și a protecției
fondului cinegetic, cu modificările și completările ulterioare. Aceste
prevederi sunt puse în aplicare prin Hotărârea Guvernului nr. 3/2023 privind
modalitatea de acordare a despăgubirilor pentru pagubele și/sau daunele produse
de speciile de faună de interes cinegetic cuprinse în anexele nr. 1 și 2 la
Legea vânătorii și a protecției fondului cinegetic nr. 407/2006 și unele măsuri
de punere în aplicare a acesteia.
Pentru a discuta despre
despăgubiri și cadrul legal care guvernează în acest sens, este important să
clarificăm ce înțelegem prin cuvântul „pagubă” și în ce condiții se aplică
acest termen. Putem, astfel, delimita că s-a produs o pagubă atunci când vorbim
de modificarea integrităţii fizice şi/sau a funcţiilor fiziologice, afectarea
regenerării şi/sau diminuarea producţiei culturilor agricole şi silvice sau
rănirea şi/sau moartea animalelor domestice, modificarea integrității fizice a
autovehiculelor produsă în urma accidentelor de circulație modificarea
integrității fizice/psihice sau decesul persoanei vătămate produsă de atacul
unui urs, după caz.
Astfel, pentru
constatarea și evaluarea pagubelor produse culturilor agricole, silvice,
animalelor domestice și autovehiculelor, este constituită și convocată o
comisie de constatare, din care face parte câte un reprezentant al:
·
unităţii administrativ-teritoriale pe
suprafaţa căreia s-a produs paguba;
·
direcţiei pentru agricultură judeţene,
pentru pagube produse culturilor agricole, silvice şi animalelor domestice;
·
administratorului drumului, pentru
pagubele produse autovehiculelor;
·
structurii teritoriale a autorităţii
publice centrale pentru protecţia mediului.
La constatarea pagubei,
au obligaţia de a fi prezenţi proprietarul păgubit sau reprezentantul legal ori
convenţional al acestuia şi după caz gestionarul faunei cinegetice din fondul
cinegetic în care s-a produs paguba sau administratorul ariei naturale protejate,
dacă paguba s-a produs într-o arie naturală protejată neinclusă într-un fond
cinegetic sau în care vânătoarea nu este admisă.
Evaluarea și constatarea pagubei se va face numai la cererea scrisă a
proprietarului păgubit sau a reprezentantului legal ori convenţional al
acestuia, depusă şi înregistrată la unitatea administrativ-teritorială pe
teritoriul căreia s-a produs aceasta. Această cerere trebuie să fie completată
și depusă în termen de maximum 48 de ore de la data constatării producerii
pagubei.
Conform prevederilor HG nr. 3/2023, comisia are următoarele atribuții:
constatarea și evaluarea pagubelor, stabilirea răspunderi civile și cuantumului
despăgubirilor, pe baza verificării în teren și a documentelor depuse de
proprietarul păgubit sau a reprezentantului legal ori convențional al
acestuia, de gestionarul faunei cinegetice/administratorul ariei naturale
protejate, sau de medicul veterinar de liberă practică împuternicit, după caz.
Primarul unității administrativ-teritoriale are un rol deosebit de
important în obținerea despăgubirilor de către persoanele păgubite, având ca
obligații: informarea locuitorilor privind prevederile actului normativ,
publicarea planului de situație al UAT și a datelor de contact ale entităților
responsabile, solicitarea convocării comisiei în maxim 24 de ore de la data
înregistrării cererii, verificarea calității de proprietar/reprezentant legal
sau convențional, solicitarea de informații medicului veterinar/ unității de
poliție în vederea completării documentelor justificative ce trebuie analizate
de comisie.
Decizia de acordare sau neacordare a despăgubirilor pentru pagube produse
de urs revine conducătorului structurii teritoriale a
autorității publice centrale pentru protecția mediului, în baza procesului
verbal întocmit de către comisie și a documentelor administrate de aceasta în
evaluarea și constatare pagubei.
Răspunderea civilă pentru pagubele produse autovehiculelor, în urma accidentelor
de circulație în care sunt implicate exemplare de urs, revine administratorului drumului în cazul în care
nu sunt montate indicatoare cu inscripția „Atenție animale” pe sectorul de drum. În situația în care
aceste indicatoare există iar conducătorul autovehiculului nu respectă
indicațiile, va suporta costurile pentru pagubele produse.
Răspunderea civilă pentru pagubele produse culturilor agricole, silvice și
animalelor domestice de către exemplare de urs revine autorității publice
centrale pentru protecția mediului.
În cazul atacurilor de urs asupra persoanelor fizice soldate cu rănirea sau
decesul acestora, stabilirea despăgubirilor se stabilește de o comisie
constituită în acest sens la nivelul structurii teritoriale a autorității
publice centrale pentru protecția mediului, fiind aprobate prin decizia
conducătorului respectivei structuri.
Cum se stabilesc
despăgubirile pentru pagubele produse de ursul brun ?
Pentru pagubele produse asupra culturilor agricole și animalelor domestice,
cuantumul despăgubirilor se stabilește de comisia de evaluare și constatare, în
funcţie de valoarea pe piaţă a producţiei vegetale, a culturilor agricole, din
care se scad cheltuielile ce ar fi fost făcute de la momentul producerii
pagubei şi până la momentul recoltării culturii sau în funcţie de valoarea de
înlocuire în cazul animalelor domestice şi a stupinelor.
Cuantumul despăgubirilor pentru pagubele produse autovehiculelor în urma
accidentelor de circulaţie, în care sunt implicate exemplare din speciile de
faună de interes cinegetic, se stabileşte de comisie, având în vedere devizul
estimativ care trebuie să fie întocmit la valoarea de piaţă a pieselor şi
serviciilor necesare reparării pagubei produse.
La stabilirea
despăgubirilor în cazul vătămării corporale produse de exemplare din speciile
de faună de interes cinegetic se au în vedere următoarele aspecte: venitul net
nerealizat de victimă, pe perioada incapacităţii temporare de muncă sau
salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată, în cazul în care
persoana în cauză nu este salariată, la data producerii accidentului, cheltuielile prilejuite de accident, daune
morale, proporţional cu zilele de inactivitate raportate la salariul în plată
avut. În cazul în care victima nu este salariată se va acorda o sumă
proporţională cu echivalentul salariului minim brut pe ţară garantat în plată
obţinut de o persoană în activitate.
La stabilirea despăgubirilor în caz de deces în urma interacțiunii cu exemplare din speciile de faună de interes cinegetic, se au în vedere următoarele aspecte: cheltuielile de înmormântare, cheltuielile cu transportul cadavrului, inclusiv cele de îmbălsămare, sume compensatorii pentru familia victimei, reprezentând echivalentul unui salariu de bază minim brut pe ţară garantat în plată, până la vârsta pensionării.
Cum putem preveni producerea pagubelor de către ursul
brun?
Măsurile de prevenire a producerii pagubelor sunt parte integrantă a
complexului de acțiuni ce trebuie aplicate pentru a asigura conservarea pe
termen lung a populației de urs brun.
Pentru prevenirea pagubelor sunt recomandate: gardurile electrice,
sistemele de îndepărtare (olfactive, acustice), câinii de pază. O serie de
proiecte derulate la nivel regional a susținut instalarea unor astfel de
sisteme, chiar dacă pe arii restrânse, și, ulterior, prin experiență sau bune
practici au contribuit la implementarea lor de localnici din zone cu nivel
crescut de pagube. Se impune dezvoltarea unui program pentru implementarea
măsurilor tehnice de prevenire a producerii pagubelor la nivel național, pentru
a se asigura sprijinul necesar comunităților locale pentru protejarea
culturilor, animalelor domestice, bunurilor și creșterea siguranței.
Proiectul „Implementarea Planului național de acțiune pentru
conservarea populației de urs brun din România” cod SMIS 136899 urmărește
prevenirea situațiilor conflictuale om-urs, prin instalarea și monitorizarea a
peste 1000 de garduri electrice pentru protecția culturilor agricole, a
animalelor domestice și a bunurilor materiale la nivelul ariei de distribuție a
speciei, cu sprijinul gestionarilor fondurilor cinegetice.
Pentru mai multe informații cu
privire la activitățile proiectului, măsuri de management aplicate și/sau etologia ursului brun din România, urmărește pagina de Facebook „Ursul-coexistență și gestionare durabilă” https://www.facebook.com/ursulbrunsinoi, site-ul proiectului https://ursulbrunsinoi.ro/ și pagina
de Youtube https://www.youtube.com/@ursulsinoi
.